Velká recenze Grand Theft Auto V [Xbox 360 verze]

Recenze Xbox Napsal Jakub Horváth, dne 8. 10., 10:00

Grand Theft Auto V se ještě před oficiálním představením stalo obrovským hitem a jeho vydání a zahájení prodejů to jen potvrdilo. Hra se stala nejrychleji prodávaným titulem, kdy stačily pouhé 3 dny k tomu, aby příjmy z tržeb přesáhly 1 miliardu dolarů. V naší recenzi se dozvíte, jak je vůbec možné, že se něco takového stalo a zda je GTA V opravdu tak skvělou hrou, která si zaslouží místo ve vaší výkladní skříni s konzolovými hrami.

Za zapůjčení hry děkujeme společnosti Cenega.

Jedno je jisté, září zcela patřilo GTA V a boom okolo téhle hry prostě musí stát na pevných základech. Na úvod se patří říct, že embargo a postupné vydávání pečlivě sestříhaných trailerů mělo na svědomí, že se na GTA V těšil prakticky celý herní svět (a kdo říká že ne, ten se těšil o to víc). Po dlouhé době napínání však “pětka” přistála v našich mechanikách přibližně v polovině září a my se tak můžeme naplno ponořit do života v Los Santos. Správně řečeno do třech životů, neboť nové Grand Theft Auto přišlo s nemalou novinkou. V minulosti jsme vždy mohli ovlivnit osud pouze jedné osoby. Letos se vžijeme do kůže hned tří velmi rozličných lidí, jejichž příběhy se záhy propojí.

864-1280

První takovou kůží je Michael. Běloch, čtyřicátník a v době kdy se do něj podruhé vžijete (po prologu, který se odehrává 9 let před událostmi ze hry) má na kontě příjemnou sumu o které často a rád mluví. Je v programu na ochranu svědků a jeden by řekl, že se má relativně dobře. Zdání však klame a jak to tak bývá, pod pokličkou rodinného štěstí to pěkně vře. Manželka, která je bývalou tanečnicí (čti bývalou lehkou děvou) zahýbá kde může, dcera je herní podoba Miley Cyrus dnešních dnů, avšak zpívat ani tančit neumí, takže jen ukazuje prsa a syn? Ten je taky kvítko. Neustále hraje a kouří trávu.

811-1280

Další postavou, se kterou se setkáte ihned na začátku je Franklin. Černoch pod 30 let, který má sice otravnou tetu se kterou bydlí, ale relativně záhy se odstěhuje do nového domu i se svým rotvíkem Chopem. Chop není pouhý doplněk ale můžete ho interaktivně využívat a chodit s ním například na procházky, kde bude ochotně (pokud bude mít náladu) aportovat míček. Zajímavé pro nás Techboardisty je, že Rockstar má vše opravdu promyšlené, což potvrzuje i vydání iOS (WP8 a Android by měly následovat) aplikace iFruit, kde můžete prohlížet své statistiky, koukat na herní obdobu Facebook Lifeinvader, upravovat své automobily a zahrát si minihru právě s Chopem. Pokud ho na mobilu/tabletu naučíte nějaký nový kousek, bude ho umět i na konzoli, což považuji za příjemné zpestření, nikterak stereotypního hraní.

836-1280

O stereotypu v Grand Theft Auto V nemůže být řeč, zvlášť s přihlédnutím na třetí charakter, a to magora jménem Trevor. Tenhle šílenec měl v mládí “daddy issues” a je to na něm pořádně znát. V době kdy se do něj poprvé vžijete zrovna rozšlápnul hlavu jednomu z bratrů velmi početné irské rodiny, takže si asi dovedete představit, co to udělalo s jeho příbuzenstvem. Na rozdíl od jeho dávného přítele Michaela bydlí Trevor na periferii města a bydlí v přívěsu. Svým typickým rudým, zaprášeným truckem brázdí poloprázdné silnice a převáží jak zbraně, tak i drogy. Později svůj vozový park doplní o letadla, takže je pašování o něco snazší a výnosnější a pro Vás je to relativně dobrý přivýdělek.

431-1280

Obecně forma přivýdělku, respektive výdělku je v GTA velmi reálná. Dříve jste za jakoukoliv blbost dostali stovky i tisíce dolarů. Nyní, pokud se vyloženě nejedná o loupež, nebo Vám někdo za něco nezaplatí, logicky nedostanete nic. Musíte tedy používat alternativní formy výdělku a jednou z nich je i burza. Pokud například víte, že se chystáte zabít půlku vedení jedné tabákové společnosti, dojde Vám, že cena jejich akcií půjde jistě dolů. Logicky tak posílí akcie jejího rivala. Chytrému napověz, hloupého kopni…

Po příběhové stránce je GTA V, alespoň pro mě, velkým překvapením. Příběh dává smysl, je skvěle zrežírovaný, takže neztrácí napětí a nechybí ani tolik oblíbené zvraty. Co se týče vedlejších misí, taky se nestává tak často, abyste s paparazzim sledovali kumulující celebritu. Objevují se i tak šílené mise, jako například střílení mimozemšťanů po konzumaci jistého druhu drog. Ano, i to je v GTA V možné. Variabilita je tedy opravdu značná a různé konce hlavního příběhu Vás možná donutí si celou hru zopakovat. Sbírání různých předmětů, ať již ponorkou nebo pěšky, také na nějakou chvíli zabaví.

181-1280

Mise v singleplayeru jsou skvělé, člověk se u nich rozhodně nenudí a díky možnosti hrát za více postav dostávají úplně nový rozměr. Již výše bylo zmíněno, že každá z postav si žije svým životem a tím pádem si plní i své mise a řeší své problémy. To ale není vše. Michael, Franklin a Trevor dokáží i spolupracovat a řešit problémy dohromady. A to je to, co dělá Grand Theft Auto V skvělou hrou. Jako příklad uvedu jednu misi, ve které Trevor pilotuje vrtulník, Michael dělá špinavou práci a hraje si na horolezce a Franklin je oba z povzdálí kryje a hraje si na snipera. Skvělé na tom je ale to, že za tuto jednu misi, která zabere zhruba 10 minut, si zahrajete za všechny postavy najednou. Hra vás donutí mezi postavami přepínat, čímž se děj jednoznačně zrychlí a plnění misí se nestává nudným, ba naopak. Skupinové mise, kterých se účastní všichni tři blázni z Los Santos jsem si tak oblíbil opravdu nejvíce.

826-1280

Než se však pustíme do hlubšího zkoumání Online světa a jeho zvyklostí, podíváme se ještě na vizuální a zvukovou stránku hry. Toto je totiž parketa, kde se Rockstar pořádně odvázali a předvedli, že dlouhá léta vývoje jsou znát především na optimalizaci a pokud hra vyjde na PC či nové konzole dřív, než v druhé polovině 2014 budu hodně překvapený. Hraji ji již tradičně na Xboxu 360 a prozatím jsem neviděl (a na současné generaci už asi ani neuvidím) graficky hezčí hru. Na větší televizi je sice hra trochu hranatější díky absenci Antialiasingu, což ale smazává například skvěle vymodelovaná vodní hladina. Jízda na vodním skůtru je pak opravdovou lahůdkou pro fajnšmekry, kterým se já při hraní GTA V rozhodně stávám.

Osobně jsem se hodně bál fyziky celé hry. Řízení vozidel mi v Grand Theft Auto 4 nijak nevyhovovalo a ani pilotem jsem nebyl nejlepším. I tady ale “pětka” servíruje to nejlepší, co na daných platformách může. Osobně jsem si při Online závodu říkal, že takovouhle srandu a fyziku jsem u arkádové hry nezažil od dob NFS Underground 2. Až tak dobré to je. Vážně! A to i soundtrackem, kdy GTA nabízí tradičně obrovské množství skladeb rozdělených do různých žánrů dle rádií. Miluji, když něco provedu a z autorádia pak zní zprávy právě o této akci. Vše ovlivňuje vše a v GTA to platí dvojmo.

Singleplayer je velmi zábavný, ale já jsem prostě “sociální hráč”, tedy člověk, který se při hraní nejlépe cítí s přáteli v uších a v multiplayeru. A právě proto mi Rockstar udělal radost oznámením GTA Online. Vydání sice přineslo některé porodní bolesti, některé z nich přetrvávají do teď, ale pro ten požitek z hraní jsem ochoten něco málo obětovat. Nezkoušel jsem se tedy připojit hned 1. 10. (tedy ihned po spuštění multiplayeru), protože jsem očekával to, co se přesně stalo. Servery nestíhaly a není se čemu divit. Oficiální zprávy uvádí, že se do hry chtělo připojit najednou, přibližně 12,5 milionu hráčů, tedy více než celá Česká republika, od kojenců po stařečky.

Když prvotní boom trošku opadl, rozhodl jsem si i já vrhnout se do víru GTA Online. Vytvoření postavy je sice zajímavé, jen zde mohlo být více prostoru pro personalizaci. Na základě předvolených prarodičů a rodičů toho opravdu moc nevymyslíte, a tak je jedinou pořádnou variantou náhodný výběr a poté lehké doupravení vzhledu. Po rychlém rozhodnutí jsem se odvážil vžít se do role něžnějšího pohlaví, hlavně z toho důvodu, že outfity pro mužské charaktery už znám ze singleplayeru. A taky si mohu lépe omluvit své bouračky, haha. Těch je ze začátku GTA Online dost, neboť jsou vaše statistiky relativně nízko a auta se tak nechovají úplně dle vašich představ. To samozřejmě vychytáte postupem času, kdy se dá zlepšit snad vše, na co si vzpomenete a co je potřeba. Střelba, umění pilotovat, střílet, běhat, potápět se atd. Je toho opravdu hodně.

2533969-gta_online

Některé mise se dají spustit i v jednom člověku, ale více zábavy si samozřejmě užijete při využití svých kamarádů nebo náhodných hráčů, kterých může být dohromady s vámi na jednom serveru až 16. A až píši záměrně. Bál jsem se, že 16 lidí bude na tak obrovský svět málo, ale zdání klame. Ostatní potkáte dost často a pro mise se také vždy někdo najde, zejména díky inteligentnímu matchmakingu, ovládanému přes mobilní telefon ve hře. A co že si to vlastně můžete s kamarády zahrát? Například závody automobilů, motorek, letadel či lodí. Nebo je libo skok padákem? Pokud jste však spíše střelecky zaměření, určitě vás potěší klasické módy jako je Deathmatch, Team Deathmatch či Last Man Standing. Mě osobně však nejvíce baví Survival. Mód známý dříve jako Skirmish či Horda. Prostě se na vás valí vlny nepřátel a vy se musíte probít co nejdále. Zatím nemohu říct, jestli tento mód někdy skončí, neboť jsem se zatím dostal jen do 10 vlny, kdy už 4 helikoptéry a vojáci s miniguny byli na nás přeci jen trošku příliš. Dobrá taktika ale jistě povolí i další vlny. Nicméně i za 10 vlnu jsem poté dostal 18 000 dolarů, což je částka na GTA Online více než libová. Například nejdražší dům stojí 400 000 dolarů a je tedy mnohem levnější, než ten v singleplayeru. Vozidla se sice spíš kradou než kupují, ale ty prémiové vám v Los Santos Customs stejně na vaše nepředělají, takže i tam budete muset trochu investovat. Ceny jsou samozřejmě různé a pohybují se v řádech statisíců.

792-1280

Je mi naprosto jasné, že jsem něco zapomněl zmínit. Ale to je tím, že bych o GTA V dovedl (a je to už ověřené) hovořit dlouho a pořád by mě napadaly nové a nové věci, které mě prostě udivují. Živoucí svět, kdy nikdo nechodí jen tak. Drobné krádeže na ulicích. Honičky s policií, které náhodně potkáváte. Změna denní doby, která je velmi dobře patrná právě při dlouhodobém hraní Survival módu. Úpravy vozidel. Skvěle propracovaný SocialClub. Nákup nemovitostí. Sportovní minihry v podobě tenisu, golfu, šipek a páky. Vždy jsem snil o hře, která by kombinovala sportovní hry (FIFA,NHL), GTA (kvůli sandboxovosti) a The Sims (kvůli stavění domečků). Grand Theft Auto V takovou hrou ještě není, avšak ukazuje velmi jasně, že nejsem jediný, kdo něco podobného chce a má to v hlavě. Tvůrci byli omezeni výkonem konzolí, ale v hlavě mají vize, které pokud dotáhnou, jednou se takové hry dočkáme a pokud něco takového čekat, jedině od Rockstaru. Pokud GTA V nemáte, vaše herní sbírka není kompletní. Pokud jste vyloženě proti násilí tak to chápu, ale jinak opravdu nevidím jediný důvod, proč GTA V nevlastnit. Snad jen absence stroje, na kterém se dá hrát. Grand Theft Auto V pro mě není jen hrou roku. Je něčím mnohem silnějším. Je to totiž zážitek, který nám jistě díky DLC balíčkům a GTA Online vydrží na dlouhá léta. A budou to léta spokojená a příjemná.

Bez debat hru hodnotím 100 %, přičemž drobné nedostatky prostě nemůžou celkový zážitek ovlivnit.

Na závěr tu máme ještě dvě zajímavá videa, která ukazují, jak skvěle je svět v Grand Theft Auto V propracován. I na ty nejmenší detaily vývojáři mysleli a i díky tomuto nemohlo být naše hodnocení jiné, než 100 %.