Recenze Project Cars – auta pro fajnšmekry

Herní konzole Recenze Napsal Jiří Pacovský, dne 31. 5., 13:41

Herní trh s automobilovými hrami jak na konzole, tak i na PC, není zrovna velký. Microsoft se opírá o skvělou Forzu, Sony o legendární Gran Turismo a novinku Drive Club. Počítačoví hráči si musí vystačit s indie simulátory nebo maximálně Need For Speed. Novou krev do žil by měl přinést jedinečný simulátor Project Cars, který slibuje velkolepou revoluci na poli automobilových her.

Project Cars lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Trocha historie

Začněme ale trochou historie. Slightly Mad Studios si můžete pamatovat jako tvůrce prvních čistě závodních Need For Speed Shift. Hra získala skvělých 9/10 od IGN nebo 7/10 od zahraničního Eurogameru. V porovnání s Forzou Motosport 3 nebo Gran Turismem 5 ale hra nedosahovala takové zábavy, jak by se od ní očekávalo. Pokračování Shift 2: Unleashed z roku 2011 pak zůstalo na stejné pozici jako předešlý díl, i když to byla řemeslně perfektní hra. Čtyři roky pak studiu trvalo, než vydalo nejočekávanější herní simulátor několika posledních let – Project Cars.

Dřív, než vstoupíte do vod této herní simulace, je potřeba, abyste si ujasnili, jak velcí hardcore fanoušci jste. Jde vám především o věrnou herní simulaci, protože milujete jízdu autem nebo radši sledujete pořady typu Top Gear, kde máte možnost vidět ty nejlepší auta světa? Je důležité si toto ujasnit, protože pro hráče Forza Horizon 2 je tato hra totálním opakem. Fanoušek, který chce mít garáž plnou jako arabský šejk si své choutky v Project Cars moc neukojí.

11337235_10203921265904733_1052430757_o

Dlaždicové menu je strohé a nabízí víceméně jen tři možnosti. Zahrát si kariéru, Solo jízdu nebo Multiplayer. Kariéra je zde ale sestavená velmi jednoduše. Vyberete si jednu z deseti možných kategorií (od motokár až k supersportům) a pak jen klikáte v kalendáři na různé závody, na které jste přihlášeni. Jediná interakce zde probíhá formou mailů se sponzory a vaším manažerem. Chytré je zabudování sociálního okénka, kdy dostáváte tweety a posty označené vaším jménem, nicméně nic víc, než si je číst, stejně nemůžete. Ve hře neexistuje žádné odměňování, jako jsme tomu byli například zvyklí ve Forze, a vlastně většině zábavných závodních her, kdy jste si pak za utržené peníze mohli kupovat auta. Zde máte automaticky vše odemčené (tratě i auta), tudíž se nemusíte prokopávat z nejnižší kategorie motokár až na výsluní, k těm nejlepším supersportům.

Solo jízda je vždy nastaven na standartní Time Trial, který znáte ze všech her. Můžete si závod odjet sám nebo s UI soupeři. Nám se nejvíce líbilo zpracování brněnského okruhu a i závod podél Cote De Azur hodnotíme kladně. Multiplayer je zde pak pro to tvrdé herní jádro. Doplním, že jsme hru testovali především na Xbox One ovladači, tudíž jsme nezažili ten monstrózní zážitek nastavování si pedálů či volantu, ale i tak jsme si v multiplayeru užili velký kopec srandy. Pokud se ale budete chystat hrát, rozhodně doporučím jezdit s kamarády, než v rámci Drop-in. Opět se ukázalo, že inteligence některých hráčů nedosahuje ani IQ houpacího koně a první zatáčky jsou poměrně často tím posledním, co vaše auto uvidí.

Simulací to ale začíná a asi i končí. Herní grafika je doslova nádherná a už na začátku se nestačíte kochat tím, co všechno je detailně propracované kolem vás. Ať už zapnete kariéru, kde začínáte na motokárách nebo si protáhnete kosti v Mclarenu P1 po Brně, všechno na vás spadne v takové nádheře, že se divíte, jestli jste se náhodou nepřenesli XYZ kilometrů daleko a nesedíte v kokpitu nejšpičkovějšího vozu světa. Základním znakem, který nám připomene, že jde o hru Slightly Mad Studios je kamera zevnitř přilby, tedy přímo z očí jezdce. I tato, pro někoho asi nepatrná, věc zlepší vaší náladu o několik procent, zvlášť když toho aktuálně samotná hra nedokáže mnoho nabídnout.

11347838_10203921265864732_803274274_o

Na trati můžete jezdit s čímkoliv a díky nastaveným pomocníkům v Settings zjistíte pouze těžce, zda jezdíte v malém a super rychlém Ariel Atom nebo ve sportovním modelu BMW E30. Pokud si ale vypnete všechnu podporu a pomoc, položíte se plně do hry jako takové. Poznáte, že všechny výmoly, hrboly, tráva a písek vám dokáží nadělat paseku ve vaší skvělé jízdě a vy tak i díky nedobržděné zatáčce skončíte na posledním místě, protože UI je ve hře nekompromisní. V rámci kariéry jsem se setkal jak s agresivním typem počítače, který se chtěl nacpat kamkoliv mohl, ale také i s vyčkávajícím soupeřem, jenž si počkal na mou chybu a té potom využil.

Do začátku vám radíme, abyste si připravili trpělivost, obrnili nervy a hlavně se do toho položili naplno. Možná vás bude štvát kolizní model, kdy se auto chová jako by bylo k ostatním přitahováno magnety, zvuky či případně nelogičnost vašich soupeřů. Každý náraz, ať už do soupeře nebo do svodidel, pak může být jednoznačně tragický pro váš výkon. Odpadne vám kus spojleru, světla, uvaříte motor nebo spojku a jste vydáni na pospas svému osudu. V tomto je Project Cars nekompromisní.

0541

Shrnutí a závěr

Project Cars je rozhodně tím nejlepším automobilovým simulátorem na současných konzolích, který vás doslova přenese z obýváku na trať. Mrzí nás absence promyšlenější kariéry a jakékoliv formy odmněnování. Pokud jste fanatikem do závodních her, tak byste si neměli tuto hru nechat ujít. Hru ale nedoporučujeme obecnému publiku a svátečním řidičům, kterým hra asi moc neřekne (nebo je naopak spíš naštve) a více srandy si rozhodně užijí s Forza Motorsport 5 nebo Horizon 2.

Porovnat ceny >>