Recenze Far Cry 4 [Xbox One verze]

Herní konzole Recenze Napsal Jakub Horváth, dne 14. 1., 16:21

Pokud by se mě někdo zeptal, kterou akční FPS bych mu za rok 2014 doporučil, nemusel bych se dlouho rozmýšlet, abych v tomto oblíbeném žánru vybral právě Far Cry 4, které i přes svou číslovku nepolevuje a pořád je to solidní masakr.

Ne všechno se za poslední rok Ubisoftu povedlo, ale jestli něco, tak určitě právě čtvrtý díl velmi oblíbené série Far Cry. Chybět na poličce nebo v digitální knihovně by vám nemělo už z toho důvodu, že je díky českým titulkům jednou z mála kvalitních titulů dostupná i anglicky nehovořícím hráčům, kteří by však díky ratingu měli být starší 18 let, protože hlavní padouch Pagan Min, nejde pro sprostá slovo daleko, stejně jako se neštítí použít vidličku i k něčemu jinému, než jen k pozření sousta.

autocross-big_157681

Ani kvalitní překlad by však Far Cry 4 nepomohl, kdyby hra sama o sobě nedávala hlubší smysl. To se však o ní vůbec říct nedá. Kvalitní a zamotaný příběh s několika konci, volnost pohybu i výběru misí a frakcí a vyladěné ovládání, dělají z Far Cry 4 pro nás jednu z nejlepších her roku 2014 vůbec. Jasně, je to reinkarnovaná podoba předchozího dílu, ale i ten přece skvěle fungoval. Přesun prostředí do Himalájí není tak razantní, jak bychom si asi přáli, ale když se podíváme na fotky Jakuba Horáka z údolí Mustang a srovnáme je s prostředím nabízeným ve Far Cry 4, zejména v údolních vesničkách, teprve tehdy nám dojde, jak dobrou práci designéři odvedli. A odpustíme jim, že misí, které by se odehrávali v křivolakých římsách skalních masivů nás ušetřili. Ani sněhu nevidíme tolik, kolik bychom si asi představovali, což však nijak na škodu není, protože bílá tma není nic příjemného a upřímně jsem trpěl při shánění kyslíkových filtrů. Naopak jízda na sněžném skůtru je samozřejmě prima.

Všemožná vozidla jsou kořením Far Cry 4, stejně jako zbraňový arzenál, který obsahuje pár desítek kousků a navíc ještě jejich vylepšených, speciálních ekvivalentů. Další samozřejmě přidávají DLC balíčky. Vyzkoušíte si tedy čtyřkolky, skútry vodní i sněžné, lodě, automobily a nově také gyrokoptéru, se kterou je přesun asi nejpříjemnější (neotravují Vás po celé obrovské mapě rozesetí Pagan Minovi poskoci) a nejefektivnější (při obsazování stanovišť dost pomůže). Že si vyzkoušíte luk, pistole, samopaly, kulomety i raketomety asi také tušíte. Já osobně jsem si velmi oblíbil brokovnici na slony, která sice má pouze dvě komory na náboje, jejich účinnost je však zdrcující a je zábavné odpalovat slabší nepřátele pár metrů vzduchem.

screen2-2014-08-11_166003

Už jsem nakousl, že jedním z úkolů ve hře je obsazování stanovišť. Jednou se jedná o skladiště, někdy o budovy místního rozhlasu a rozhlasové věže, jindy o plantáž marihuany. Pokaždé je však na vás, jakou taktiku zrovna zvolíte. Pokud nespustíte alarm, vaše odměna bude samozřejmě větší, než když všechny vymydlíte raketometem, i to je ovšem možnost a zejména v pozdější fázi hry už asi málokdo bude mít trpělivost dvacáté stanoviště obcházet v pokleku s lukem a odklízet těla zabitých nepřátel, aby nespustil alarm. Já to vydržel zhruba do poloviny hry. Kde se taková polovina nachází je také individuální, neboť se mise různí dle toho, které straně se zrovna rozhodnete pomoci. Na výběr jsou dvě a ani jedna není vyloženě dobrá a špatná, je to tedy na vašem úsudku, jak se k dané věci postavíte a komu dáte přednost a do dalšího střetu také velení. Rozhodně nepočítejte s tím, že za 5 hodin máte hotovo. Jen hlavní úkoly zaberou v klidu i 12 hodin a vedlejší úkoly + lovení zvěře na kožešiny a následná výroba předmětů + obsazování stanovišť zaberou klidně i dalších 20 – 30 hodin. Je to však opravdu individuální a záleží na zvolené taktice. Za celou dobu jsem se však nepřistihl, že bych se vyloženě nudil. Některé mise jsou repetitivní, ale ty co vás posunou dále v příběhu jsou prostě skvělé.

mortar_157696

Dovedu si představit, že designovat hru podobných rozměrů a ambicí není nic jednoduchého a i když Far Cry 4 není bez bugů a drobných chybiček, udělali tvůrci dobrou práci a na Xbox One hra vypadala skvěle. Pohoří v pozadí skoro až vybízelo k prozkoumání, takovou volnost však nedostanete. Bugů v podobě zakousnutých nepřátel ve vozidlech se sice hra nevyhla, ale rozhodně se to neděje pokaždé a když už se tak stane, je to prostě úsměvné. Pohodový je i hudební doprovod, který samozřejmě perfektně navazuje na celou atmosféru a prostředí ve kterém se Far Cry 4 odehrává. Zbraně by si občas zasloužili trošku poladit, stejně jako vozidla, která zní dost unifikovaně, celkově se však nejedná o nich hrozného.

Co však není úplně promyšlené je hra více hráčů. Ta kompetitivní nabízí sice pár módů, které známe z jiných her, všechno však moc nápadně připomíná stařičký Vietcong, který sice byl skvělý a poměrně dost hraný, v dnešní době se však nároky trošku posunuly. Far Cry 4 prostě není multiplayerovou střílečkou, od toho jsou tu Battlefield nebo Call of Duty přece. Potěší ale možnost kooperativního hraní, které je velmi jednoduše spustitelné a připojení ke kamarádovi je otázkou pár kliknutí.

sniper_157698

Shrnutí je tentokrát velmi jednoduché. Pokud jste fanoušek série, patrně už dávno Far Cry 4 máte a jste nadšený. Pokud jste předešlý díl nehráli, rozhodně doporučuji sáhnout rovnou po Far Cry 4, protože je prostě lepší. Far Cry 4 totiž má rozhodně zajímavý příběh, úchylného padoucha a spoustu věcí, které vás od hlavního příběhu budou dlouho odtrhávat, což je v dnešní době poměrně výjimečné. Vše je v pěkném grafickém kabátku a hraje se to téměř samo. Jen od toho nečekejte multiplayerovou zábavu na dalších 6 měsíců. Díky více koncům si však můžete tu singleplayerovou/kooperační část zahrát i několikrát.

Hodnocení: 90%