Recenze Dying Light [Xbox One verze]

Recenze Xbox Napsal Jakub Horváth, dne 15. 3., 16:52

Her se zombie tématikou je velká spousta a kvalita je různá. Když se však do této tématiky znovu pustí tvůrci, kritiky i hráči oblíbeného Dead Islandu, není třeba o kvalitě nějak dlouze polemizovat. Dnešní recenze nejnovější počinu studia Techland – Dying Light tedy bude rychlá.

Dying Light je vlastně takový mix zombie vyhlazovačky Dead Island a parkourové skákačky Mirrors Edge. Hlavní postavou je Kyle Crane, který je tajnou organizací vyslán do města – ostrov kdesi v pomyslné Jižní Americe, který postihla nákaza neznámým virem, jež z obyvatel udělal, a teď můžete hádat – zombie. Jestli vám tento úvod přijde jako klišé, tak se nepletete. Kyle však nebyl do města vyslán, aby ho zbavil nákazy nebo zachránil přeživší. Důvodem je drogový boss Kadir Suleiman, který tajné organizaci zcizil důležité dokumenty. Jak moc důležité dokumenty to musely být si asi dovedete představit, když pro ně pošlete jednoho člověka do zřejmě nejhoršího místa na světě. Jakkoliv se zdá příběh laciný a z počátku má pomalejší rozběh, přibližně od půlky se však pěkně zdramatizuje a dočkáte se i pěkných zvratů, které jste možná nečekali.

2556147-dl-03

Jednou z věcí, která mě na Dying Light opravdu dost vadila, byly cut scény. Ne snad z toho důvodu, že by otravovaly, bylo jich hodně nebo nebyly pěkné, ale z důvodu, že tvůrci jaksi pozapomněli na mimické svaly a tak mluvící postavy hýbají ústy hýbají dost nahodile a málokdy se trefí do toho, co slyšíte. To je snad jediná vada na kráse vlastně celé hry, neboť po grafické, hudební i po stránce hratelnosti se jedná o prozatím nejlepší herní počin, který nám rok 2015 zatím přinesl.

Stejně jako předchůdce Dead Island je Dying Light hodně o osobním kontaktu a střelných zbraní tak moc neočekávejte. Když už nějaká někde náhodou leží, nejsou do ní téměř náboje. Na řadu tak přichází celá řada kladívek, kladiv, seker, násad, dřev, mačet, nožů, basebalek nebo třeba kusu armovaného betonu. Prostě cokoliv co se tak někde může při zombie apokalypse někde válet. Další vlastnosti můžete přidat craftováním předmětů a není tak problém si přidat ke kladivu autogen či jiné zábavné blbůstky. A nutno podotknout, že je s tím hrozná sranda. Osobně mě prostě neomrzí, a to si nemyslím, že jsem nějaký hrubián, rozseknout hlavu kladivem, useknout ruku sekerou nebo celkově rozšmelcovat zombie kusem betonu. I z důvodu explicitního zobrazení násilí je hra samozřejmě doporučena pro starší 18 let.

2674845-dyinglight_bethezombie_02

Velkou pomocí je vám také prostředí. Pokud si totiž budete vylepšovat jeden ze tří stromů perků, pohybový, silový a umění se zbraní a umění přežít (které na sobě nejsou závislé, takže se nemusíte zas tak moc rozhodovat co si pořídíte) rychle budete moci kopat zombie ze schodů a mostů, posílat je chvatem proti pastím s ostny atd. Je na zemi louže? Máte zbraň s elektrickým zlepšovákem? Šup takovou zombie potrápit šokem. A takových situací je samozřejmě spousta a vaší kreativitě Techland meze nekladl.

Přes den je v Dying Light relativní pohoda, nedoporučuje se sice potkávat více jak 3 zombie na jednou a v uzavřených místech je problém i s jednou, protože je potřeba klidně i 5-10 úderů k znovuusmrcení, ale pokud potkáte nepřátelské přeživší, vždy se do vás pustí postupně po jednom, což tedy vypadá poměrně divně, ale asi jsou féroví (ačkoliv je jim to ve výsledku k prdu). Jakmile však padne noc, máte problém. A to dost velký. Nejen, že není vidět na krok, baterka navíc budí velký rozruch a logicky láká zombie vaším směrem. V noci jsou však aktivní i jiné druhy zombie, které jsou ještě odolnější, rychlejší a celkově nebezpečnější. Ne nadarmo tedy v noci za vše dostáváte dvojité zkušenosti. Když už se stane, že zemřete, objevíte se v nejbližším úkrytu, kterých je po městě poměrně dost a je potřeba si je postupně vyčistit a zabezpečit. V nich také můžete noc přeskočit spánkem.

2674844-dyinglight_bethezombie_01

Po grafické stránce je hra parádní, což poznáte vlastně ihned, protože prvních pár úkolů, které jsou zaměřené na ukázání parkourových vlastností hlavní postavy, se odehrává na střeše nejvyšší budovy a výhled po okolí je prostě úžasný. Zombie jsou uvěřitelné, občas nechutné, celkově však velmi povedené. Škoda je, že po nějaké době, která není zas tak dlouhá, těla prostě zmizí. Zbraně vypadají reálně a okolní prostředí je až na výjimky zpracované kvalitně. Osobně jsem si běhání po střechách, zachytávání se za římsi i skoky do parakotoulu prostě a jednoduše užíval. Nic jiného vám vlastně ani nezbývá, vozidla ve hře prozatím nejsou (přibudou však v některé z aktualizací) a fast travel také nečekejte.

Dying Light si však nemůžete užívat o samotě. Jako jedna z mála her nabízí kooperativní režim (bohužel však ne takřka mrtvý split screen), a tak můžete oslovit některé z kamarádů, ať se k vám přidají. Hru dokonce můžete nechat otevřenou úplně cizím lidem. Počet zombie se samozřejmě úměrně navýší, stejně jako obtížnost a zkušenostní body. Přidat můžete až tři další hráče. Pátý hráč se může připojit jako zombie v módu Be the Zombie, který je dodávaný ke hře formou DLC zdarma. Běhat bude za speciální typ zombie a pokusíme se vám různě kazit váš herní postup. No zábava to úplně není, ale pokud máte pár přátel tak to třeba čas od času možná oceníte.

2559630-dyinglight_screenshot06

Shrnutí a závěr

Jak už jsem jednou psal, považuji Dying Light za doposud nejlepší herní počin letošního roku. Samozřejmě za předpokladu, že máte aspoň trochu rádi zombie akce. Pak se budete královsky a poměrně dlouho bavit. A o to jde především. Způsobů jak odpravit zombie z tohoto světa je několik, pohyb po městě je velmi příjemný díky parkourovému běhu a grafický kabátek je téměř bez chyby. Navíc má Dying Light pěknou podporu od svých tvůrců, takže v budoucnosti můžete jistě čekat dost obsahu jak zdarma, tak formou DLC balíčků. Já osobně se moc těším!