Recenze Battlefield 4 [Xbox 360 verze]

Hry Recenze Xbox Napsal Jakub Horváth, dne 6. 11., 08:00

Akčních FPS je v herním světě přehršel. Některé jsou nevýrazné, některé jsou graficky zaostalé a některé jsou nehratelné. Toto ovšem není případ nejnovějšího “válečného simulátoru” od EA, Battlefieldu 4, který si představíme v naší dnešní recenzi.

Značka Battlefield není v herním světě vůbec nic nového. Vždyť první díl Battlefield 1942 vyšel už v roce 2002. Celá tato herní série se vyznačuje velkou mírou reálnosti, samozřejmě v rámci herního průmyslu. Nečekejte tedy America’s Army, nicméně relativně netaktickou akci obřích rozměrů a s velkou dávkou volnosti. Přesně jak tvůrci slibovali a poté hojně podporovali skrze trailery, volnosti pohybu je v Battlefield 4 opravdu kladen velký důraz, a tak si užijete nejen chůzi po svých, ale také své zelené zadnice povozíte v rozličných vozidlech a zapomenout nesmíme ani na stíhačky a vrtulníky. Zkrátka v Battlefieldu se lehce ztratíte, ale nemusíte se bát, že na vás válka nepočká. Vaší postavě je v příbehu kladen relativně velký úděl a i když za celou hru nepromluvíte jste jeho velkou součástí.

battlefield_4_-_siege_on_shanghai_multiplayer_screens_1

Příběhově je bohužel Battlefield 4 relativně nudný. Po atentátu na čínského představitele se Rusové, kteří tento atentát spáchali, snaží vše svést na USA a na vás je ukázat celému světu, jak to vlastně bylo. Moc WOW momentů však nečekejte a zápletku a zvraty také ne. Většina jich je předvídatelných. Možná i díky tomu je herní doba singleplayeru nějakých 5 – 6 hodin. Nemusím však připomínat, že Battlefield je hlavně o multiplayeru. Tam teprve poznáte jeho sílu a výhodu vůči konkurenci.

Hra více hráčů a celkově vlastně celá hra na mně spíše působí jako další z několika rozšířeních pro Battlefield 3. Samozřejmě hra vypadá o trochu lépe (aby taky ne, za 2 roky od posledního Battlefieldu 3), ale jinak se hra změnila pouze v detailech. Otázkou však je, zda je to na škodu. Díky rozlehlosti není hra skoupá na bugy a drobný pokles FPS, ale jinak je ze všech hledisek vymazlená. Od zvuku vozidel po vymodelování postav. Stejně jako u GTA V jsem se občas koukal, jestli mi někdo nevyměnil Xbox 360 za Xbox One, a to z důvodu, jak hra, i díky HD packu, který se doinstaloval, vypadá.

battlefield_4_-_operation_locker_tdm

Hratelnost však nijak nezaostává. Pohyby hráčů, držení zbraní a střelba z nich je opravdu reálně provedena. Trošku problémy mám stále i po dlouhodobém hraní Battlefield 3 s řízením vozidel, ale asi jsem z toho trošku vypadl. Řízení pomocí jedné analogové páčky mi ale úplně nesedí. Létání je kapitola sama pro sebe a chce to prostě cvik. Líbí se mi však i inteligence vašich spolubojovníků i vašich nepřátel. Nejsou to úplní tupci a většinou se vás snaží odhadnout a zasypat sprškou kulek, granátů či raket. Arzenál zbraní je totiž velmi obsáhlý, a tak si snad vybere každý. A kdo si vybere svého favorita, čeká ho další piplání díky velkým možnostem rozšíření, hlavně v multiplayeru. A zde přichází povedená novinka, kdy na mapě najdete bednu označenou znakem pistole a v té různé zbraně. Jednou je tam raketomet, poté třeba sniperka atd. Vždy se však jedná o velmi účinnou zbraň pro danou mapu.

battlefield_4_-_angry_sea_single_player_screens_4

Multiplayer dostal samozřejmě nové mapy a tvůrci přihodili i nový mód Obliteration. Jedná se o takový drobet pozměněný Search and Destroy, známý z jiných sérií, kdy se na mapě náhodně objeví jedna bomba, kterou musíte jakkoliv dopravit na místo určení (strategické body na soupeřově straně) a odpálit. Pokud vás nepřítel zabije, bomba zůstane na místě smrti, kde jí může kdokoliv sebrat a pokračovat v útoku. To platí i pro nepřátele. Jedná se tedy o poměrně rychlý a akční režim, který se hraje na menších mapách a mně osobně se velmi zamlouvá. Battlefield totiž poměrně trpí tím, že na Xboxu 360 se hraje pouze ve 24 lidech. Stává se tak, že se někam dlouze přemisťujete, abyste záhy umřeli a zopakovali si celou cestu znovu. Dá se tomu však předcházet respawnem na pozici vašich kolegů. Pokud přemýšlíte o Battlefieldu 4 na PC, tam je tento problém minimalizován podporou až 64 hráčů na serveru.

Novinkou jsou také tzv. Battlepacky, které se vám otevírají postupem času a zkušeností. Najdete v nich různá vylepšení pro vaše zbraně nebo například nějakou zajímavou kamufláž. Co se multiplayeru týče, je v něm ještě několik nesrovnalostí, bugů a drobných chyb, které však vývojáři snad opraví. Z vlastní zkušenosti z předcházejícího dílu mohu říct, že DICE se o hru opravdu poměrně dost stará a naslouchá komunitě.

EA svým věrným fanouškům nabízí také Battlefield Premium, službu, která stojí stejně jako nová hra a nabídne všechny budoucí DLC, 12 Battlepacků a další výhody. Jedno je jisté, DLC balíčků bude více než dost (oznámeny jsou zatím nejméně 4), a tak se možná vyplatí zainvestovat. Osobně ale toto ždímání moc nemusím. Battlefield 4 vám však, za předpokladu, že nebudete upgradovat na novější konzole, vydrží opět další dva roky. Příští rok by totiž dle tradice měl vyjít další Medal of Honor. Pokud ho tedy EA po fiasku s posledním dílem nezruší.

battlefield_4_-_paracel_storm_3

A jsme na konci našeho dnešního povídání. Battlefield 4 je aspirantem na FPS roku, neboť nabízí skvělou grafiku, snad ještě lepší zvukové podání a hlavně multiplayerovou zábavu na opravdu dlouhou dobu. Hra pro jednoho spíše pokulhává a celou hru víceméně doplňuje. Nabízí se srovnání s novým Call of Duty: Ghosts. Ti jsou však také pouhý recyklát již několik let starého enginu, i když většinou s poněkud zajímavějším příběhem. Na plnohodnotné srovnání si však budeme muset ještě počkat. Komu vyhovují vozidla a rozlehlé prostředí sáhne po Battlefieldu 4 (i kvůli rozličným herním třídám – medik je prostě medik). Letos si však na své přijdou i ti, kteří mají rádi intenzivní a bezprostřední akci, a to hlavně díky novému módu Obliteration. Pokud jste akčně zaměření, Battlefieldem 4 krok vedle neuděláte. Battlefield 4 je navíc k dostání s českými titulky, takže i méně jazykově zdatní, si ho užijí naplno.

hodnoceni_battlefield4

© 2013 techboard.cz